Hjerteproblemer hos hund Den stille dræber: Hjerteproblemer og højt blodtryk

Skjulte symptomer

Hjerteproblemer og forhøjet blodtryk hunde kan være en stille dræber. Det giver nemlig ikke altid tydelige symptomer, vi kan reagere på.

Hvis en hund halter på et ben eller klør sig helt vildt, er der noget at reagere på, men et hjerteproblem kan godt komme snigende stille og roligt. Det kan slide en del på systemet, hvis ikke vi får fanget det.

Vi skal som dyrlæger være ekstra opmærksom på at lytte grundigt på hjertet og se efter tegn på højt blodtryk, når vi ser dyrene til det årlige eftersyn (og evt. vaccination).

Vær opmærksom på vejtrækningen.

Du kan også være med til at holde øje med din hunds hjerte alene ved at tælle vejrtrækningerne. Det kan være et godt trick, hvis du har en hund af en type, der ofte får hjerteproblemer. Der er nogle racer, som er særligt i risiko, og er du i tvivl, hjælper vi selvfølgelig gerne.

En normal hund vil trække vejret 12 – 15 gange i minuttet, når den er i hvile eller sover tungt. Det gælder kun hvis hunden ikke ligger varmt (for eksempel på gulvvarme eller i solen). Varme vil nemlig også få hunde til at trække vejret hurtigere.

Hvis hunden ligger i normal rumtemperatur og hviler, skal vejtrækningen være stille, rolig og rytmisk og altså ikke over 15 gange i minuttet.

Brug apps eller et stopur.

Der findes desuden apps, der er lavet til, at du kan tælle vejrtrækningen, men du kan også bare tage et stopur. Det er nemmeste at se på brystkassen, og tælle hvor mange gange, den bevæger sig på 60 sek.

Hvis hunden trækker vejret hurtigere end det, skyldes det, at ilten ikke kommer godt nok rundt i kroppen. Det kan blandt andet skyldes, at hjertet ikke pumper blodet godt nok rundt i kroppen.

Det er ikke sikkert, det giver et større problem for hunden lige nu og her, hvis kroppen tilpasser sig. Det kan dog være grund til at lave nogle ekstra undersøgelser.

Hvis vi for eksempel til en vaccination eller anden undersøgelse hører en mislyd på hjertet, beder vi dig tælle vejrtrækningerne hjemme. Derfra vil undersøgelsen ofte bestå i en ultralydskanning af hjertet.

Det gøres ved at holde en såkaldt probe til brystkassen på samme måde som man skanner gravide maver på kvinder. Det er ofte nødvendigt at klippe lidt pels af for at få direkte kontakt til huden, men ud over det, er det ikke noget, der generer hunden eller gør ondt.

Problemer med hjertet ses oftere jo ældre dyrene bliver, så det er særlig vigtigt at være opmærksom når kæledyrene kommer op i alderen.