Hot spots hos hund: Hvad kan du selv gøre og hvorfor kommer det?

Generelt om hot spots hos hunde

Hot spot er betegnelsen for en bakterieinfektion i hudens yderste lag hos din hund. Infektionen kan være meget generende og langvarig at komme af med, men dog er stadig nemmere ind infektioner, der ligger dybt i huden.

Hot spots hos hunde skyldes en type bakterier (typisk Stafylokokker eller Streptokokker), der er glade for varme og fugt. Bakterierne findes i pelsen og på uden i forvejen, men hvis de får chancen til at blomstre op, bliver det til en hudinfektion.

Skyldes små rifter i huden

Små rifter i huden giver bakterierne mulighed for at slå sig ned i hudens yderste lag. Her kan de deles sig og blive til mange. Samtidig kan pelsen holde på fugten og dermed skabe gode betingelser for bakterierne.

Samlinger af meget tæt pels i totter, en konstant våd hud eller sart hud som eksempelvis hos allergikerne vil være mere modtagelig for hot spots.

Behandling af hot spot hos hund

Det vigtigste er at få renset området og holde såret rent og tørt. Det kræver at du eller vi klipper en del pels af og gerne så tæt på huden som muligt. Et hot spot-sår kan være temmelig smertefuldt, så det er derfor nogle gange nødvendigt at give din hund noget beroligende og stærkt smertestillende.

Særligt i starten skal såret holdes så rent som muligt. Det vil væske en del, og det er med til at give næring til bakterierne. I starten skal såret renses eller vaskes to gange dagligt. Du kan i princippet bruge mange former for sårrens, men det vi har bedst bevis for virker, er klorhexidin. Sprit og brintoverilte vil svie for meget.

Hvis din hund er meget kløende eller smerteplaget kan det være nødvendigt at bruge medicin til at dæmpe generne mest muligt og i nogle tilfælde er det også nødvendigt at bruge antibiotika for at få ro på bakterierne.

Gentagne hot spots

Hvis din hunde får mange hot spots eller får dem hver evige eneste forår, skal vi måske bruge noget tid på at finde grunden.

Eksempelvis vil allergiske hunde ofte have en sartere hud og være mere kløende end andre hunde. Hvis din hund klør sig meget, risikere den at lave rifter i huden, der kan hjælpe infektionen på vej. I det tilfælde handler det selvfølgelig om, at få styr på din hunds allergi også.

Lopper kan også give en del sår i huden og få din hund til at klø sig en del. Hvis ikke vi samtidig behandler lopperne, vil en hot spot bare komme igen næste gang din hund klør sig.

Hunde, der bader meget i saltvand kan måske også være mere udsat selvom saltvand i sig selv ikke er farligt. Din hund får ikke hot spot alene fordi den bader, men mange saltrester og megen fugt på huden kan øge risikoen. Hvis du skyller og tørrer din hund grundigt, vil risikoen være minimal.