Røde poter - hundepoter har også brug for pleje. Hundepoter - undgå røde poter.

Røde hundepoter.

De fleste hundeejere vil igennem hundens liv opleve at den sommetider kan finde på at slikke i sine poter mere end ved almindelig soignering. Dette kan skyldes en svampe- eller bakterieinfektion mellem trædepuderne.

Det kan være til stor frustration for både hund og ejer, og oplever du det som et tilbagevende problem anbefaler vi at få det undersøgt ved en konsultation, da der kan være en bagvedliggende årsag, som bør udredes.

De mest almindelige symptomer er:

• Slikker eller bider mere end normalt i poterne
  • Rødme i huden eller pelsen omkring trædepuderne
  • Ømhed eller ubehag når man vil røre ved hundens poter
  • Sur lugt fra poterne

Årsager:

• Vådt vejr, så der opstår et konstant fugtigt miljø mellem trædepuderne. Nogle svampe trives rigtig godt i et fugtigt og varmt miljø. Svampene kan derved få lov at ”blomstre” særlig meget mellem trædepuderne
  • Salt på fortove og veje i vintermånederne, lokker hunden til at slikke mere end almindeligt på sine poter og laver derved et fugtigt miljø
  • Allergisk betinget (typisk giver allergi tilbagevendende problem, der er sværere at få bugt med hjemme. I de tilfælde anbefaler vi en konsultation)

Gode råd til hvad du kan gøre hjemme, hvis din hund slikker i sine poter:

• Skyl poterne med koldt vand hvis der f.eks. har været saltet på vejene
  • Sørg altid for at tørre hundens poter grundigt efter gåture hvis de er blevet våde eller fugtige
  • Rens røde områder i poterne med almindelig klorhexidin 0,02 % to gange dagligt
  • Der findes specielle shampooer og vådservietter, som indeholder svampedræbende middel. Det kan fås hos de fleste dyrlæger. Vådservietterne skal du bruge 1-2 gange dagligt eller efter hver gåtur. Vælger du shampoo er det vigtigt at få det skummet godt op og gnubbet ind imellem trædepuderne. Lad det gerne sidde 5-10 min. inden du skyller af.

Husk at få tørret poterne godt efterfølgende, for at undgå det fugtige miljø imellem poterne opstår på ny.