Pyometra: Livmoderbetændelse hos hund

Livmoderbetændelse er en infektion i hunhunden livmoder. Infektionen er blandt andet styret af hormoner og opstår derfor oftest et par måneder efter endt løbetid. Hunde over 4-6 år rammes oftere end yngre tæver. Tæver der er neutraliseret (uanset metoden) får ikke livmoderbetændelse.

Skyldes hormoner

En livmoderbetændelse er, som navnet antyder, en betændelse, men infektion og bakterier er kun en del af årsagen. Livmoderen opfører sig som om den var drægtige, selvom der ikke er hvalpe. Livmoderen er fyldt med betændelse i stedet for. Det betyder også, at antibiotika i sig selv ikke vil være nok. En vigtig del af behandlingen handler altså om at få stoppet de hormoner, der holder sygdommen igang.

3 muligheder for behandling

Der findes tre muligheder for behandling, og vi skal sammen finde den metode, der passer bedst til dig og din hund. Det er nemlig ikke alle tre metoder, der er lige gode for alle hunde.

Det mest almindelige er at vælge en operation, hvor hele livmoderen og æggestokken fjernes. Det er oftest den sikreste metode og det, der får hunden hurtigst raks igen.

Hvis hunhunden ikke er for påvirket på nyrefunktion og af infektionen, kan man i nogle tilfælde vælge medicinsk behandling. Det kræver en indsprøjtning med abortmedicin og stærk antibiotika 2 dage i træk og igen efter en uge. Denne metoder kræver at hunden ellers er frisk, da det kan tage 7-14 dage før hun er rigtig rask igen. Dette kræver desuden ofte også at hun neutraliseres inden næste løbetid, da sygdommen med meget stor sandsynlighed vil vende tilbage der.

Den sidste mulighed er ikke så sjovt at tænke på. Desværre bliver hunden ikke rask af sig selv og uden behandling vil hun dø af infektion og nyresvigt. For nogle særligt meget gamle hunde er den mest respektfulde behandling en aflivning. Det kræver selvfølgelig en grundig undersøgelse af hunden og en god samtale med dig, som dens ejer. Det er langt fra alle hunde med livmoderbetændelse, der skal aflives, men i enkelte tilfælde kommer vi sammen frem til at det er den mest rigtige løsning for alle.

Vi kan ikke på forhånd afgøre hvilken af disse tre tilgange, der er den rigtige for dig og for hunden. Det kræver under alle omstændigheder en grundig undersøgelse af hunden og en omhyggelig samtale med alle dens mennesker. I mange tilfælde støtter vi os desuden til resultatet af en blodprøve, for at give den bedste vurdering af den enkelte hund.